Blogg

Flyttfirma i Göteborg med omnejd

5 apr 2020

Söker du en flyttfirma i Göteborg? I Göteborg kan man hitta flera firmor som sysslar med flytt och det som ingår där. De packar ner, flyttar och packar upp för alla som behöver deras hjälp.

Har den sorgliga eller oerhört lustfyllda stunden kommit då det dags att flytta från Göteborg? Eller är det kanske så att du går i tankar om att kunna flytta in till Göteborg? Nu kan tiden vara inne att ta reda på fakta och leta upp ett flyttfirma. Det kanske behövs om man ska kunna ta ett noga avvägt beslut och göra slag i saken. Låt oss för ett ögonblick anta att man står i begrepp att flytta antingen ut eller in i Göteborg och letar efter en flyttfirma. Finns det då något speciellt för den personen att tänka på. Något som alltid kommer upp när man väl står där med näsan i kartongerna och alla frågor dyker upp, till synes från ingenstans.

Flytt och packning

Det går att boka en flyttbil för själva transporten men få personer vet om hur mycket det är att tänka på inför en flytt. Det finns såklart försäkringar för flyttfirman men allt man kanske vill ha flyttat täcks inte av försäkringar. Ett bra exempel på det är levande växter. Förekommer det flytande och brandfarlig vätska får det aldrig tas med i flyttbilen. Skulle det börja läcka under transporten kan både gods och förare komma till skada. Så innan man står mitt i alla flyttbestyr och undrar vad i hela friden man håller på med, är det väl värt att fundera över vilka steg man bör överlåta till expertis. Flyttfirmor kan ju det här med flytt på sina fem fingrar.

I sista sekunden

Efter allt är packat, lastat och klart för transport kommer insikten om att det tomma boet behöver genomgå en rejäl flyttstädning. Det kan ta flera dagar om man beslutat sig för att göra det själv. Anlitar man istället en städfirma kan det gå på en eller en halv dag. Det beror ju på storleken av hus eller lägenhet och givetvis vilket skick den är i. Men inte bara det. Anlitar man ett firma för flyttstäd kommer en svärm med ivriga städare som tillsammans åstadkommer underverk på kort tid, bara för att de är så många, har erfarenhet och konkreta listor att följa. Var och en tar helt enkelt sitt område och vips är det klart. En flyttfirma kan oftast erbjuda även denna tjänst.

Vilka tjänster erbjuds av en erfaren och proffsig firma under flytt?

1 apr 2020

Hur får man kontakt med en erfaren och pålitlig flyttfirma? Kan man få en offert innan bokning? Måste jag packa själv eller ingår det i flyttfirmans ansvar? Läs här för goda råd inför er flytt.

När man väljer en flyttfirma så finns det en del saker att tänka på. De kommer ju ha ansvar för alla ägodelar i ens hem eller den verksamhet man tänkt sig att flytta. Där finns både sådant som är dyrt i pengar räknat, men också ting med affektionsvärde som inga försäkringar kan ersätta. Därför är det viktigt att i förväg veta att den flyttfirma man anlitar är seriös, har goda referenser, följer branschstandard samt har stor erfarenhet inom just området flytt. En sådan flyttfirma vet hur man gör för att packa effektivt och säkert. De kan organisera din flytt så att det blir så bra som bara möjligt. Kundens önskemål står i centrum och flyttfirman anpassar arrangemanget så att det blir den optimala lösningen för den aktuella flytten. Letar man en erfaren och seriös flyttfirma, kan ett flertal tjänster erbjudas. Både för privatpersoner, företag och föreningar finns möjlighet till proffsig assistans. Även för kontor, butiker och andra verksamheter.

Två män bär kartonger

Vad krävs av kunden inför en flytt?

Som kund finns möjlighet att välja flera servicenivåer på flyttjänster. På så vis finns det en chans att påverka kostnaden för flytten. Det erbjuds tre alternativ: Lågprisbudget, mellanprisbudget eller lyxbudget. Första alternativet innebär att kunden både packar och bär alla kollin. Flyttfirman står enbart för körning och fordon. Ett alternativ som passar den med ett litet bohag och önskan att leja bort endast det nödvändigaste, alltså körningen. Alternativ två innebär att kunden själv packar medan flyttfirman tar övrigt ansvar för det praktiska. Tredje alternativet är som namnet anger, ett lyxigt alternativ. Kanske en lyx värd att unna sig då man står inför allt som en flyttning innebär. Då överlåtes hela ansvaret för pack, lyft och logistik av ens bohag på flyttfirman. Detta från punkt A till B utan att behöva engagera sig mera än den egna personliga förflyttningen till den nya adressen.

Hur fungerar det med försäkringar och eventuella bidrag?

Det finns alltid möjlighet att söka statligt Rut-avdrag för flyttjänster. Pensionärer kan dessutom ibland få rabatt för flytthjälp via flyttfirma. Ett seriöst företag har försäkringar som gäller både för det arbete som utförs och kundens ägodelar. Kontrollera alltid innan avtal vilka försäkringar den aktuella firman har. Vi rekommenderar att läsa vidare på denna sajt: https://www.flyttfirmalinköping.se

Det första intrycket

25 mar 2020

Första intrycket är viktigt. Det gäller din person men också presentationen av din bostad. Om stajling är introduktionen av ditt hem, är en perfekt flyttstädning det sista intrycket.

Att träffa någon för första gången är alltid lite pirrigt. Det behöver inte vara vid en klassisk date, det finns liknande känslor vid en jobbintervju eller annat viktigt möte. Du står framför spegeln och funderar. Hur ska jag klä mig? Hur framhåller jag bäst mina fördelar och skäl för att välja just mig? Vad ska vi prata om? Många är rädda för att inte lukta gott eller för ha dålig andedräkt, för handsvett eller för att lukta för starkt av parfymen. Det sägs att vi har uppfattningen klar redan efter bara sju sekunder. I sammanhanget brukar vi få rådet att vara tydliga med vår personlighet men samtidigt öppna. Överdrifter undanbedes. Något i stil med “lagom är bäst”, men vad innebär det egentligen?

Din personlighet i ditt hem

Alla som varit med om att köpa eller sälja sitt hem vet att något liknande gäller där. Många vill hjälpa till att stajla bostaden inför försäljningen. Den ska bli mindre personlig, fast gärna uppfattas som större. Hur ska bostaden presenteras, för att få bästa priset? Såklart ska du få inreda hur du vill hemma och måla alla väggar lila om du vill. På samma sätt som du klär dig som du vill vid anställningsintervjun. Fast det kan få mindre roliga konsekvenser. När det är dags att sälja kan det visa sig att din djärva inredning var en mindre bra idé. De som kommer på visning av din lägenhet har annan smak och vill bo i helt annan miljö. De vill kunna se sig själva bo där. Deras vision är att din bostad ska vara hemtrevligt och dofta så som de vill.

Det sista intrycket

När du lämnar din bostad till nästa ägare eller hyresgäst finns det vissa förväntningar. Bostaden ska vara ren. Nu ska det blänka och lukta gott. Känslan ska vara lite som ett vitt pappersark eller en tom canvas som konstnären ska måla på. Det ska kännas inbjudande för nästa boende att sätta personlig prägel på stället, med renoveringar och inredning. Här är några av de saker du förväntas rengöra, eller den professionella firma för flyttstädning som du anlitar:

  • Golv, tak, dörrar, fönsterbrädor och element
  • Bänkar, vitvaror och fläkt i köket
  • Fönster
  • Belysning
  • Golvbrunnar, ventiler och badrumsporslin
  • Torktumlare och tvättmaskin

Hjälp av en flyttfirma i Nyköping

22 mar 2020

Är det dags att byta bostad igen? Det är inte bara roligt, att flytta är en stressig tid med tusen saker att komma ihåg och lika många sysslor att utföra. Ta hjälp från flyttfirma i Nyköping!

När det är dags att flytta är det alltid blandade känslor med. En ny bostad är oftast roligt och vi ser alla fram emot att få ställa in våra tillhörigheter och göra oss hemmastadda. Samtidigt kan det till viss del kännas lite vemodigt. Vi har trivts på det gamla stället och rotat oss och kanske skaffat vänner där, och ställen vi tyckt om att besöka. Rutinerna är hemtama och trygga. Nya vindar, ny bostad, nya platser att upptäcka är vad som väntar dig. För att inte drunkna i praktiska bestyr, hela vindsutrymmets ägodelar och för att kapa stresstopparna är det bra att anlita en flyttfirma i Nyköping.

par flyttar tillsammans

Vad kan en flyttfirma hjälpa till med?

Vad vill du att en flyttfirma i Nyköping ska göra? På många sätt är det dina önskemål som styr hur mycket eller hur litet hjälp du vill ha. En kompetent flyttfirma kan sköta din flytt från början till slut - eller “bara” bära ut möbler och andra ägodelar, transportera dem till nya bostaden och bära in dem. Eller så kan de göra mycket mer. Om du vill ha mer hjälp kan flyttfirman montera ner dina möbler. De kan packa ner ditt porslin och dina böcker och dina textilier i lämpligt emballage. När de kört alla sakerna till nya hemmet kan de inte bara bära in allt huller om buller utan också placera allt i rätt rum och montera möbler. Om du vill! Allt detta gör de självklart med varlig hand och emballagen är anpassade för dina föremål så att ingenting skadas. Behöver du flytta under en helg? Det går också att ordna med lite planering.

Magasinering och flytt och hjälpsamhet

Ibland kan det hända att allt inte får plats vid flytten. Om det inte är något du vill göra dig av med kan flyttfirman även hjälpa till med magasinering. Ett praktiskt alternativ som kan vara en tillfällig lösning. Att låta en flyttfirma i Nyköping ta hand om din flytt är ett bra val. Det gör din flytt betydligt mindre tung och mycket enklare. Du kan fokusera på att fixa till i din nya bostad och lejer du sedan bort städningen också kan det hela bli riktigt behagligt. Och du vet ju att RUT-avdrag gäller? Läs mer på: https://www.flyttfirmanyköping.nu

Bra att tänka på vid flyttstädning när man bor i Jönköping.

12 mar 2020

Dags att flytta från Jönköping till en annan stad eller ett annat land? Då kan det vara en bra idé att boka flyttstädning i Jönköping. Snabbt, snyggt och smidigt ska det vara att flytta ut.

Äntligen är det dags. Flytten är nära, kartongerna packade, ryggen värker och kraften har gått ur. Lätt som en plätt bokar man in en flyttstädning i Jönköping om det är därifrån man tänker flytta. Att boka en flyttstädning istället för att städa själv kan vara det bästa man gör för sig själv när det gäller en flytt. Det är nu belöningen kommer för allt jobb man lagt ner på att packa och sortera, slänga och ge bort. Timmar av mödosamma beslut och mycket känslor att gå igenom inför alla prylar som finns. De man nyss inhandlat och de man haft sedan långt tidigare.

Städa kan man väl göra själv

Kanske går man i andra tankar och inser att man faktiskt kan städa själv. Javisst, men hur många har egentligen tidigare gjort en riktigt flyttstädning. Det finns listor för allt som ska gås igenom. Det ska vara rengjort och skurat på alla möjliga och omöjliga ställen. Spisar ska dras ut, ugnar skuras, plåtar och grillgaller poleras fria från matrester och ingrott fett. I våtutrymmen ska golvbrunnar öppnas och noggrant rengöras inuti. Inga gamla hårstrån ska sitta kvar. Avlopp från handfat och diskhoar rensas och rengöras. Persienner, väggar och tak ska dammas. Kort sagt ska hela huset eller lägenheten se ut som när den var ny. Den kräver många timmar av den erfarne och kanske ännu mer av den oerfarne.

Mer än själva städningen

Efter städning är gjord så väntar inspektion. Den som flyttar in ska godkänna städningen och i vissa fall har hyresvärden en inspektör. Den personen kontrollerar allt mycket noga och bockar av det från den systematiskt formulerade listan. Inget lämnas åt slumpen. Om inspektoren eller den inflyttande parten skulle ha något att klaga på är det bara att börja om och göra rent. Har man en inhyrd firma som sköter allt ligger det på deras bord att ordna så att alla parter är nöjda. Det kostar inget extra utan ingår i deras åtagande. En annan fördel med att leja bort flyttstädning är att man kan få göra RUT avdrag. I Jönköping liksom i andra städer har städfirmor koll på den förmånen och kan i vissa fall till och med ansöka åt kunden.

Städning efter man har flyttat

28 feb 2020

Även om man är noga med städningen är det lätt att missa partier, och det är dessa som man kommer upptäcka när det är dags att städa inför flyttning. Varför inte anlita en städfirma istället?

Handen på hjärtat: hur ofta städas det bakom kyl, spis och badkar? Hur ofta rensar man avloppet eller torkar ovanpå köksskåpen? För att inte tala om i källare eller på vinden. Allt detta och mer därtill är det som man kommer upptäcka den dagen man flyttat och ska städa inför den kommande hyresgästen. Och vilken tid man än planerat att det ska ta att städa så kan man lätt fördubbla den. Om inte tredubbla eller fyrdubbla. Att fara fram över golv och synbara ytor med trasor, dammsugare och svabb är en promenad i parken och tar max ett par timmar beroende på ytor. I jämförelse kan det lätt ta en timme att göra rent en ugn, om man har negligerat den ett tag.

En mamma med ett barn städar

Mycket som ska hinnas med

Att flytta och allt som hör därtill kan lätt sänka den piggaste eftersom det är så mycket som ska ordnas. Och dessutom påverkar det känslorna mycket med en flytt, även om det kan vara positivt. All planering, alla tankar och drömmar. För att inte tala om nedpackning och flytt av allt bohag. Och när man helst av allt vill börja hänga upp gardiner i den nya bostaden, eller lägga sig i soffan och trött stirra upp i taket, ja då ska man lägga timmar på att finstäda den gamla bostaden istället. Om man har kunskapen och tiden så kan man göra det, men om man kanske till och med ska ta ledigt från jobbet så är det knappt lönt mödan.

Anlita någon som hjälper

Många kämpar själva på med flytten av bohag, och kallar in alla tjänster från släkt och vänner. Men när det gäller städningen så är det fler och fler som har börjat nyttja möjligheten att anlita en städfirma som utför den. Genom RUT-avdraget kostar det inte så mycket som man tror, det blir snabbt och proffsigt gjort och dessutom får man en garanti där eventuella klagomål från den nya boende åtgärdas av städfirman. Det innebär att så fort man tömt den gamla bostaden så kan man bara hoppa in i bilen och köra mot det nya boendet. Det enda man behöver göra är att betala fakturan när den kommer. Vi rekommenderar denna hemsida: https://www.flyttstädningbromma.net

Få hjälp med städningen vid flytten

20 feb 2020

Att flytta är stressigt och det finns så mycket du måste hinna med på en kort tid. Att anställa hjälp på dagen med flyttstädning kan göra en stor skillnad, och du får tid att fokusera på annat.

I genomsnitt flyttar varje svensk minst tio gånger i deras livstid. Vilket är tio gånger av att släppa på saker som du antagligen inte behöver, packa ihop allt och genomföra den där fruktade flyttstädningen. En flyttstädning är mycket mer komplicerad än en vanlig städning, utan det krävs att verkligen allt i hela huset blir städat. Om du flyttar från en bostadsrätt är det speciellt viktigt att städningen blir utfört på ett korrekt sätt. Detta eftersom det finns höga krav på hur den ska vara utförd. Om du inte lever upp till detta kommer hyresvärden själv att anställa en städfirma som utför flyttstädningen och du måste fortfarande betala. Så gör det enklare för dig och anställ en firma redan från början. Dessutom, du vill inte lämna ditt gamla boende stökigt. Tänk på att det är någon som kommer att flytta in i ditt gamla hem för att påbörja deras nya äventyr.

Använd RUT-avdraget för flyttstädningen

Känner du att du inte har råd med kostnaden för flyttstädningen? Glöm då inte bort att du faktiskt kan använda dig av ROT-avdraget som ger dig 50 % av på arbetskostnaden. Detta är ett avdrag som gör det enklare för privatpersoner att anställa städhjälp, och du kan använda den upp till 50 000 kronor per år. Avdraget gäller enbart för firmor med F-skatt. Så när du ska välja en städfirma måste du se till att de är registrerade för F-skatt. Samtidigt som du kontrollerar detta är det värt att kolla tidigare omdömen från andra kunder, och be om en offert.

Anställ en flyttfirma för flytten

För att göra din flytt ännu enklare för dig varför inte anställa en flyttfirma som helt enkelt gör jobbet åt dig? Du slipper själv att bära ut alla möbler, och kan istället åka till ditt nya hem och vara redo att packa upp. Du behöver heller inte be familj och vänner om hjälp under dagen, utan allt blir skött på ett smidigt sätt. Om du planerar att flytta en helg eller under sommarmånaderna vill du boka flyttfirman och städfirman så fort som möjligt. Ofta blir dessa uppbokade långt i förväg så du vill verkligen inte stå där på dagen helt utan hjälp. 

Flyttstädning gör ditt liv enklare

12 feb 2020

Att flytta är stressigt nog, det sista du vill göra är att städa ditt hus. Allt måste skrubbas från golv till tak. Skippa detta och anställ istället en firma för flyttstädning i Nyköping.

Att flytta är något som nästan alla gör minst en gång i sitt liv, och alla vet att det är otroligt stressigt. Det är så mycket som måste bli gjort, alldeles för många måsten som är svåra att hinna med. För det första måste du gå igenom alla dina ägodelar och bestämma vilka som ska följa med till ditt nya hem. Sen måste du packa dina prylar och faktiskt flytta dina grejer till ditt nya hem. Därefter är det ännu en sak du måste göra - städa. Hela ditt hem måste städas, och det måste bli rätt. Så varför inte göra ditt liv enklare genom att anställa en flyttfirma så du slipper att ta hand om städningen själv? Du kan istället spendera värdefull tid med att packa upp ditt nya hem, redo att skapa nya minnen tillsammans med familj och vänner.

Viktigt att det blir rätt

En flyttstädning är inte en normal städning som du gör varje vecka. En flyttstädning är en ordentlig storstädning som kräver att du städar kylskåpet, tvättar dörrar, skrubbar badrum, torkar alla skåp, listor och tvättar dina fönster noga. Om du är en hyresrättsgäst finns det en checklista att följa när det kommer till flyttstädningen, vilket du måste följa till punkt. Blir det inte rätt så kommer du ändå att få betala för en städfirma för att utföra städningen, vilket betyder att du slösar din tid. Så om du redan från början anställer en städfirma för att utföra din flyttstädning i Nyköping har du inget att oroa dig för. Alla professionella städfirmor lämnar dessutom en garanti på deras tjänster, så om städningen mot förmodan inte är upp till standarden kommer de ut och fixar detta.

Glöm inte RUT-avdraget

RUT-avdraget står för rengöring, underhåll och tvätt, och är ett avdrag som privatpersoner kan använda för att få avdrag för arbetskostnaden. RUT-avdraget ingår under samma avdragsrätt som ROT-avdraget, så du kan enbart använda detta upp till 50 000 kronor per år. RUT-avdraget gäller däremot upp till 50% av arbetskostnaden, men detta täcker inte materialkostnaden. Det är utan tvekan ett avdrag som gör det mer värt att anställa en städfirma för att utföra din flyttstädning. Kom däremot ihåg att firman måste ha F-skatt för att du ska kunna använda RUT-avdraget. Vi rekommenderar denna hemsida: https://www.flyttstädningnyköping.net

Vad är tunga lyft?

5 feb 2020

Tunga lyft har kanske många hört talas om men vad är det egentligen och hur arbetar man med tunga lyft? Vilka objekt kan man lyfta och vilka yrkesgrupper arbetar med dessa ovanliga tjänster?

Tunga lyft är precis som det låter, det är lyft av tunga objekt av något slag och då gäller det vikter på upp till 30.000 ton och mer. Så tunga lyft är inte bara att göra utan det kräver lång förberedelse och kanske även uträkningar in i minsta detalj. De lyft som kallas tunga lyft är ofta utförda av företag som specialiserat sig på området och lyften kan se såväl utomhus som inomhus, och kräver maskiner som har en bärkraft som överskrider sin egen vikt med rejäla mått mätt.

Hur arbetar man med tunga lyft?

Att utföra tunga lyft är inte enbart riskabelt för personal och maskiner utan även för omgivningen och det som man ska lyfta. Därför behövs det en konsultation när man planerar för lyftet, kanske en projektering av lyftområdet och området dit det tunga objektet ska lyftas. Det kan behövas en konstruktion av bärhjälpmedel och lagringsställage. En lyftledning som planerar och utför lyftet från gamla platsen och upp på fraktfordonet, samt lossning från fraktfordonet och till den nya platsen. Det kan behövas en konstruktion eller omkonstruktion av lyftfordonet och fraktfordonet med hjälpmedel. En lansering av projektet till boende i området. Transport och montage. För att arbeta på ett företag som arbetar med tunga lyft så ska man vara tekniskt kunnig och ha körkort på alla maskiner som företaget använder. Man ska ha goda matematikkunskaper och vara noggrann med alla momenten i lyften och med säkerheten för alla involverade.

Vilka tunga objekt kan man lyfta?

Exempel på tunga objekt som tunga lyft kan arbeta med är till exempel broar och delar av broar. Det kan vara stora maskiner som antingen gått sönder eller som ska kasseras och borttransporteras. Stora båtar kan behöva lyftas upp på land eller in på ett varv. Transformatorer och transformatorstationer som är så komplexa att man måste lyfta hela. Det kan också vara tunga objekt som rulltrappor som är svåra att nå och som kräver små men mycket starka maskiner. Stora objekt inom byggnation kan transporteras som exempelvis delar av vägtunnlar och stora avloppsrör. De som arbetar med tunga lyft kan också flytta hela hus, så om man ska flytta så kan man till och med ta huset med sig. Vi rekommenderar denna sajt: https://www.tungalyftt.se/

En flyttfirma i Jönköping tar hand om flytten till Husqvarna

5 feb 2020

Du vann budgivningen! Dags att flytta. Kul, tills du inser vilket jobb det är. Precis allt ska packas ner och flyttas. Till nya bostaden i Husqvarna. Du kan anlita en flyttfirma i Jönköping.

Grattis till din nya bostad! Din drömlägenhet blev äntligen din. Grumla inte glädjen över nya bostaden med jobbig flytt. Innan man satt igång med processen tänker man kanske att det här ska gå bra, det är bara att slänga ner lite grejer i lådor och be kompisar om hjälp med soffan och TVn. Men har man flyttat själv ett par gånger, har mormors fina glas gått sönder i flytten och kompisarna fått ryggskott, tänker man om. Ju fler kompisar du ber om hjälp desto fler flyttar måste du själv hjälpa till med. Nej, tänk så här, det finns proffs på det här, som har erfarenhet och kunskap, de ska få hjälpa mig.

Hela eller delar av flytten

Vill du själv packa ner dina ömtåligaste föremål, och låta flyttfirman bära de tunga möblerna går det självklart bra. Men inser du att du har det helt fullt i skåpen och att det kommer att ta dig ganska många semesterdagar att packa ner allt, åtar sig flyttfirman i Jönköping det också. Du kan faktiskt överlåta precis hela flytten till flyttfirman. Istället kan du gå och välja ut tapeter eller fundera över hur du vill möblera din nya bostad. Dina föremål och möbler är i trygga händer. Flyttproffs hanterar tusentals ömtåliga och tunga föremål varje dag, de har vana och erfarenhet hur man på bästa och tryggaste sätt flyttar enkelt och smidigt. Du kan istället ägna dig åt att fantisera om hur du vill ha det i ditt nya hem.

Är det dyrt eller?

Det behöver inte vara särskilt dyrt, i synnerhet eftersom flytt mellan bostäder omfattas av RUT-avdraget. Vilket innebär att du kan få upp till 50% av arbetskostnaden i skattereduktion. Och räknar man in förlorad arbetsinkomst eller förlorad semester blir det inte alls dyrt. Hellre då använda semestern till att möblera och bo in sig i sin nya lya. Bäst är att begära en offert, där priset är överenskommet. Är det inte långt mellan ställena för flytten blir det billigare, och hade lägenheten legat i t ex Stockholm, tas vanligtvis en milkostnad ut. Även här kan man jämföra att själv köra hela vägen, kanske både två och tre gånger, inklusive släphyra.

Flyttstädning Luleå - vad innebär flyttstädning?

23 jan 2020

Har du googlat Flyttstädning Luleå? Håller du på att flytta från eller inom Luleå? Vill du boka städning eller vill du städa själv? Här kan du läsa mer.

Att flytta från en bostad, vare sig det är en hyreslägenhet, bostadsrätt, villa eller radhus, brukar innebära att man måste flyttstäda bostaden efter sig. Den ska vara flyttstädad när man överlämnar till nästa hyresgäst eller ägare. Som regel är flyttstädning ett krav, men ibland kan man avtala bort städningen, till exempel om lägenheten ska renoveras. Många firmor är specialiserade på just flyttstädning, eftersom det skiljer sig från vanlig veckostädning och innebär en mer omfattande städning där man går igenom allt i bostaden. Där ingår detaljer som man inte alltid tänker på, som innertak, lister, dörrar och andra vinklar och vrår. En färdig städning ska besiktigas för att bli godkänd.

Om man vill flyttstäda själv?

Vill man så kan man såklart flyttstäda själv, men då får man tänka på att vara mycket noggrann och att det är ett relativt stort jobb. Har man missat något eller slarvat så är risken stor att man blir tvungen att göra om städningen. Besiktningen av städningen brukar vara detaljerad. Städar man själv är det lätt att glömma vissa utrymmen eller så har man helt enkelt svårt att veta hur man ska gå tillväga. Flyttstädningsfirmor har erfarenhet av jobbet. De har rutiner och checklistor på vad som ska göras. Det finns dessutom flera firmor att välja på om man behöver flyttstädning i Luleå. Man kan alltid googla just “flyttstädning Luleå”, eller så kollar man med släkt och vänner om de rekommenderar någon.

Flyttstädning, vad man ska tänka på

Börja med själva flytten, töm bostaden och samtliga garderober och lådor. Förenkla för städfirman genom att exempelvis dra fram spisen så att man kommer åt bakom. Lämna någon ljuskälla i varje rum, då lampor kan tas ner efteråt. Städfirmorna brukar inte montera ner armatur. Se också till att det finns rinnande vatten i bostaden. När du ska boka städning, jämför kvadratmeterpris. För flyttstädning gäller dessutom RUT-avdrag, vilket är en bonus. Kontrollera om firman lämnar garanti på städningen, ifall den måste göras om eller kompletteras. Boka i god tid, så städningen hinns med innan besiktningen ska ske. Tänk också på att avtala med firman om extra utrymmen ska ingå, till exempel garage. Är du mån om att anlita en firma som har en grön linje, som använder miljövänliga produkter, kolla med dom vad de har för profil.

Skillnaden mellan att bo i hyresrätt och bostadsrätt

10 dec 2019

Det finns flera saker som skiljer olika boendeformer åt. Här får du veta skillnaden mellan att bo i hyresrätt och bostadsrätt.

Hyra eller äga?

Den stora skillnaden mellan boendeformerna hyresrätt och bostadsrätt är hur vida man faktiskt äger något eller inte. Med det kommer flera även flera andra saker, så som om man får renovera eller inte. En hyresrätt är alltså en lägenhet som hyrs av fastighetsägaren – man betalar vanligtvis en summa varje månad men man kan aldrig använda sin lägenhet som säkerhet för lån eller annat.

En bostadsrätt innebär däremot att alla boende som finns i fastigheten bildar en bostadsrättsförening, som tillsammans också äger den. Man äger inte själva lägenheten man bor i men man äger rätten att bo i den. Det man äger är alltså en del av fastigheten men trots det behöver man betala en avgift varje månad. Den avgiften ska täcka föreningens utgifter och eventuella lån, där man räknar in bland annat sophämtning, underhåll och andra nödvändiga åtgärder. Man kan använda lägenheten som säkerhet för ett lån.

Översiktsbild över Stockholm

Renovering och åtgärder

En annan sak som skiljer sig om man bor i hyresrätt eller bostadsrätt är hur vida man får renovera eller inte. I en bostadsrätt är man fri att göra i stort sett vad man vill. Det kan dock vara bra att veta att man kan behöva ett godkännande från föreningen om väldigt stora förändringar planeras. Man är också själva skyldig att betala för till exempel ett nytt kylskåp eller en ny tvättmaskin när något går sönder.

I en hyresrätt är man väldigt begränsad när det kommer till renovering och man har inte samma frihet att skapa ett hem utefter sin egen stil. Man kan få göra enklare åtgärder som att måla om en vägg i en neutral färg men eftersom man inte äger bostaden och inte kommer sälja den någon gång så får man inget för dom pengar man lägger ut. Det lönar sig helt enkelt inte att renovera eftersom man inte äger lägenheten.

Skulle däremot kylskåp, tvättmaskin, diskmaskin eller något annat gå sönder är det hyresvärden, eller fastighetsägaren, som ansvarar för att detta åtgärdas.

Vid ombildning från hyresrätt till bostadsrätt

Det händer att hyresrätter ombildas till bostadsrätter, vilket innebär att dom som bor i fastigheten går ihop och bildar en förening och köper den av fastighetsägaren. Varje boende får då möjlighet att köpa rätten till sin lägenhet och man har möjlighet att påverka processen. Givetvis väljer man själv om man vill köpa lägenheten eller fortsätta hyra den.

Det har på senare tid varit populärt att ombilda hyresrätt i Stockholm, just för att istället låta de boende istället få möjlighet till bostadsrätt. Sommaren 2019 gavs erbjudandet till över 20 000 personer boendes i hyresrätt, fördelade i olika ytterstadsområden. För att ombildningen ska kunna genomföras krävs dock att minst hälften av dom som bor i fastigheten måste förbinda sig till att köpa lägenheten när ombildningen är klar, samt att minst två tredjedelar röstar ja.

Hur gör man en flyttanmälan?

25 sep 2019

Att flytta handlar om mer än att bara packa kartonger, bära och hyra en skåpbil; det är mycket praktiskt som måste ombesörjas också – hur gör man en flyttanmälan, vilka måste meddelas och hur gör jag om det handlar om en flytt tillsammans med barn? Det är några frågor som man måste svara på och genom denna text så hoppas vi att du har tillräckligt med information för att få en friktionsfri flytt.

Först och främst så tittar vi på hur man gör en flyttanmälan. En flyttanmälan är gratis och ska göras hos Skatteverket senast en vecka efter det att du flyttat in i den nya bostaden. Den går att göra direkt via myndighetens hemsida. I samband med din flyttanmälan så kommer de myndigheter och bolag som prenumererar på ändringarna att få dina nya uppgifter. Det handlar om andra myndigheter och bolag – exempelvis ditt försäkringsbolag och din bank. I samband med att du gör en flyttanmälan så uppdateras alla register och det innebär att du exempelvis - vid en flytt till en annan kommun – betalar skatt enligt den skattesats som finns där. Anmälan sker antingen via en blankett som fylls i och lämnas in hos Skatteverket eller via deras hemsida där man, online, kan meddela sin flytt. 

flytt

 

Få din post eftersänd genom en adressändring

Om andra ska få ta del av nya adress så måste du själv agera, något som sker genom att du gör en adressändring. Den tjänsten kostar pengar – idag, september 2019 – så kostar det 498 kronor. Detta är för hela hushållet och inte per person. Via adressändring.se så kan du även skaffa eftersändning av din post så att exempelvis räkningar och viktig information inte hamnar mellan stolarna. Du kan även använda en tjänst som innebär att du skickar flyttkort och sms till privatpersoner, företag och organisationer - det gör det hela än mer smidigt.

Flyttanmälan med barn är lite annorlunda

Om man ska flytta tillsammans med sina barn så är det lite annorlunda. Dels så måste man se till hur gamla barnen är. Barn under 16 år och barn mellan 16-18 år har lite olika regler att förhålla sig till. Rent generellt dock så krävs det att båda vårdnadshavarna signerar flyttanmälan. Skulle någon vägra – vilket inte är ovanligt efter exempelvis en skilsmässa eller en vårdnadstvist – så kommer Skatteverket att fatta beslut i frågan. Principen som normalt följs är att barn ska folkbokföras där de huvudsakligen bor. Båda vårdnadshavarna kommer i dessa lägen att få ge sin bild av historien. Vi ska tillägga att det kan handla om egenmäktighet med barn om man flyttar utan goda skäl. Det kan leda till förlorad vårdnad. Om barnet är över 16 år så har det rätt att göra en egen adressändring och om barnet är över 18 så bestämmer man helt själv – detta som en följd av att man räknas som myndig.

Adressändra för en tillfällig flytt?

I vissa fall kan en flytt vara tidsbegränsad. Om du exempelvis ska flytta till en annan stad för en termin i skola eller ett säsongsjobb och vill ha kvar den nuvarande bostaden så behöver du inte göra en flyttanmälan. Tänk dock på att detta alternativ gäller för ett år och att du således måste hålla koll på hur länge du är borta. Du bör, naturligtvis, även se till att posten når dig på den nya adressen också. Eftersändning via adressändring.se är ett synnerligen gångbart alternativ. Genom att avstå från att göra en flyttanmälan så är du fortfarande folkbokförd på den gamla adressen.

Flytta till New York efter studenten

10 sep 2019

Finns det något värde i att flytta till New York efter studenten? Definitivt, men det finns några saker som man måste tänka på och dessutom så påverkar även livssituationen och den egna livsstilen valet. New York är en fantastisk stad - men den är inte för alla.

The city that never sleeps, The Big Apple, Gotham City… New York har många, mer eller mindre, vedertagna namn och samtliga beskrivningar slutar med samma sak: New York är fantastiskt. Det är förmodligen världens mest mytomspunna stad och det är bara att räkna upp några stadsdelar för att det ska börja komma ett sug i magen - Queens, Manhattan, Bronx, Brooklyn.

Visst låter det härligt och visst kan du relatera till diverse filmer, böcker och låtar som handlar om staden. New York är en gigantisk kulturell smältdegel där folk från hela världen vävts samman och där samtliga också kommit att acceptera varandras likheter och olikheter - något som också kommit att skapa en unik atmosfär. Dessutom är staden, minst sagt, vacker med Hudson River, alla broar och de enorma skyskrapor som tornar upp överallt.

Översiktsbild på New York med Frihetsgudinnan i förgrunden

Var beredd på ett tufft klimat

Att se New York för första gången kan rentav vara skrämmande; något som ytterligare kan förstärkas av den attityd som genomsyrar staden. Man brukar säga om omklädningsrum att stämningen där ska vara hård men hjärtlig. Den atmosfären har verkligen anammats av New York:are. Det kan flyga en del hårda ord, svordomar kan hagla och mungiporna pekar sällan uppåt. Det är hårt,, det är blåsigt, det är kallt och det är - alldeles underbart.

Den tuffa ytan är ett sätt att överleva. Under denna fernissa finns idel varma hjärtan och idel värme i övrigt. Det krävs emellertid viss träning för att komma underfund med detta. New York och invånarna där är inte plastigt hjälpsamma och inställsamma som man kan se i andra större amerikanska städer. Här gäller med devisen om att take it or leave it och gärna då med några målande svordomar inkluderat i meningen. Köper man det och accepterar den hårda stämningen som en del av stadens charm så kommer man att stormtrivas. Då är det verkligen läge att flytta till New York efter studenten. Med vissa förbehåll.

New York - boende och jobb

Den första frågan som du måste hitta ett svar på är följande: har jag råd att flytta till New York efter studenten? Pengar är nämligen en förutsättning för att klara sig och i synnerhet gäller detta om du saknar Green Card - arbetstillstånd - och således enbart åker dit som en turist. Har du tänkt dig en permanent flytt så är ett arbetsvisum och ett Green Card ett måste för att dels få arbeta och dels också få tag på ett boende.

Även om du skulle åka över på ditt turistvisum i syfte att exempelvis lära känna staden innan du bestämmer dig för att flytta så rekommenderas en full plånbok. New York är en dyr stad att vistas i; särskilt då det kommer till boende. Räkna med att du får betala en månadshyra för en lägenhet i exempelvis Brooklyn som ligger på mellan 2-3000 dollar i månaden. För att ens ha en möjlighet att hyra så krävs det ofta att man kan visa upp en årsinkomst som ligger 40 gånger högre än hyran.

Tillkommer gör dessutom räkningar för el eller gas och därtill ska du även ha råd med exempelvis mobilabonnemang och ett Metrocard. Gällande exempelvis internet så kan du räkna med en månadskostnad på lite mer än 100 dollar.

Helt enkelt är det inte och därför ser man ofta att yngre personer delar bostad och således kommer billigare undan. Ett alternativ för en kortare vistelse är att se över alternativen för Airbnb. Oavsett vilket så bör du vara beredd på att lejonparten av dina pengar kommer att behöva läggas på ditt boende och att du - som grädde på moset - dessutom kommer att behöva lägga upp deposition innan du flyttar in; den brukar normalt ligga på tre månadshyror. Fortfarande sugen på New York? Bra, vi kör vidare.

Skillnader i livsstil

Du kommer ganska snabbt att bli varse att det finns en hel del kulturella skillnader mellan att bo i Sverige och att bo i New York. En av dessa handlar om mat. Att storhandla och laga mat i hemmet är nästan att glömma - sådant existerar knappt. Faktum är att det ofta är dyrare att handla mat än att köpa ute. Det gör att exempelvis Take-Away och hemkörning är de bästa - och vanligaste - alternativen.

Att äta ute är något som varierar i pris. Restauranger kan vara dyra, men om du har en lite mer experimentell gom så kommer du att hitta härlig mat för en spottstyver. New York är en stad som andas mat och där du kan hitta precis vad du vill - när du vill.

Bortser man från boendekostnader så är New York inte exceptionellt dyrt. Mat, dryck och kläder har synnerligen humana priser och dessutom finns det ett gigantisk utbud av allt detta. Det är egentligen bara att välja och vraka.

Flytta till New York med barn?

Barn behöver inte vara ett ok som förhindrar en flytt. Tänk på att ni är en familj och att barnen kommer att ha stor nytta av erfarenheterna som en flytt - längre eller kortare sådan - till New York för med sig.

Du bör emellertid veta att barnomsorg och annat inte alls är lika ordnat som i Sverige och att priserna för de alternativ som finns varierar å det grövsta. Populära, privata alternativ kan kosta så mycket som 25.000 kronor i månaden. Detta alltså för att ha exempelvis tvååringar inackorderade.

Naturligtvis finns det billigare alternativ, men detta ger ändå en fingervisning om att det kommer att kosta pengar. Många löser detta genom att ha nanny eller genom att ha en au-pair i hemmet. Det senare innebär att man även får inkludera sängplats och mat till den person man anlitar.

i övrigt så bör man vara medveten om att staden är gigantiskt och att detta kan vara skrämmande för barn - trafiken är intensiv och fortlöpande över hela dygnet, avgaser finns i massor och det handlar om ett folkmyller som är extremt intensivt. Men, det finns även lugn och ro i New York med många parker, många grönområden och många härliga andningshål att ta det lugnt vid. Allt är inte uppskruvat till max.

Undersök allting närmare

Det är inte bara att flytta. För att verkligen ta steget så krävs det undersökningar och att du vänder på varenda sten. I synnerhet om du tänkt dig att flytta till New York med dina barn. Läs på, se över vilka visum som krävs - och hur du ansöker om dessa - jaga arbete och så vidare. Det är ingen dum idé att börja med att arbeta ihop pengar och sedan åka över på ett turistvisum i syfte att verkligen lära känna denna fantastiska stad.

Så bör man alltid göra när man flyttar!

30 mar 2019

När man flyttar är det alltid samma procedur som man måste igenom innan allt är klart. Det som ska till är ju att allt ska flyttas från det ena stället till det andra. För att man ska komma dit måste man packa ner alla sina saker, skruva isär möbler och se till så att allt är klart så att man kan bära ut allt till flyttbilen. När den sedan har anlänt till den nya adressen så är det bara att göra om samma sak fast omvänt; bära ut allt och in i den nya bostaden. Och som om inte det vore nog, ska man rengöra den gamla bostaden tills det inte syns att någon annan har bott i den.

Allt detta bör du rengöra

Här tar vi upp allt som du bör rengöra i de olika rummen. Du kan använda listan som en checklista och bocka av allt när du har ordnat med det. På så sätt slipper du glömma någon detalj.

I köket

  • I köket måste alla vitvaror rengöras. Man tar ut filter, om det finns något sådant och slänger smutsen och rengör filtret. 
  • Kyl och frys måste tömmas, avfrostas och rengöras. Alla lösa delar i frys och kyl måste tas ur och diskas och torkas innan de kan läggas tillbaka.
  • Spisen måste rengöras, likaså ugnen och mikron
  • Diskbänk, diskho och under diskhon måste rengöras. På samma sätt måste arbetsbänken i köket torkas rent.
  • Väggar och golv måste rengöras, liksom fönster, fönsterkarm, fönsterbåge och fönsterbräda. 
  • Elementen måste rengöras innanför, utanpå och ovanpå.

I badrummet

  • Badrummet måste rengöras, och här är det viktigt att rengöra golv, väggar, handfat, toalettstol, dusch, badkar och alla blandare.
  • Om du har varit duktig och rengjort badrummet regelbundet och det inte finns så stora eller svåra fläckar kan du göra som du brukar; ta med vatten, såpa och en mjuk svamp och torka rent på alla ställen.
  • Se till att det inte finns kvar någon smuts mellan fogarna i kaklet eller i klinkern. I så fall kan du ta med en gammal tandborste som gör rent mellan kaklet och klinkern.
  • Har du kalkfläckar på handfat, badkar och de ställen man hanterar mycket vatten kan du ta med ett speciellt rengöringsmedel som tar bort kalken.

I alla rum

  • I alla rum bör du rengöra fönster. Då tvättar du först fönster rena med en mjuk svamp. Använd sedan en fönsterskrapa. Torka sedan rent på fönsterbräda, fönsterkarm och fönsterbåge.
  • Du bör rengöra elementen och bakom dem. Du bör haka av dem för att komma åt bakom elementen och rengöra riktigt ordentligt invid väggen.
  • Alla garderober måste rengöras inuti, ovanpå och på alla garderobsdörrar.
  • Finns det fläckar på väggar, golv eller innertaket måste de tvättas rena.

När du har tömt garage, förråd och balkong eller altan, bör du sopa rent på golvet och ta bort eventuella fläckar. Känner du att du hellre vill anlita en städfirma för flyttstädningen? bor du i Gävle? Här kan du läsa mer om hur du kan anlita en städfirma för flyttstädning i Gävle.

← Äldre inlägg