Blogg

Gör din flytt lite enklare

20 nov 2020

De flesta av oss som har erfarenhet av att flytta vet att det inte är enkelt, för det är så många olika saker som ska göras. Och inte nog med detta, för det är även många känslor inblandade.

Har du koll på allt som behöver göras innan din flytt? Om du har det, är det en jobbig känsla? Man vet hur mycket arbete det är men också hur lite tid man har. Även om tiden räcker till är det tunga saker som ska göras. Unna dig själv en flyttfirma, de kan hjälpa dig på bästa sätt.

Hur fungerar det?

Det är faktiskt väldigt enkelt att använda sig av en flyttfirma, och det du behöver göra är att först hitta en. Du hittar flera olika genom att söka efter det. Har du några olika önskemål bör du ta upp det med dem redan vid första kontakten. Innan du bestämmer dig för vem du vill ha bör du fråga om en offert, tänk igenom innan vad du vill ska ingå i den och fråga så det ingår. Det man brukar tänka på i offerten är att bensin, transport och arbete ska räknas in. Många tar även extra betalt vid någon extra tung eller svårburen sak. Har du det bör även detta tas upp innan allt bestäms. När du nu ska boka flyttfirma är ännu ett råd att ha bra kontakt, då minskar ni risken för missförstånd mellan er. De arbetar för att alla ska bli nöjda och ha ett bra samarbete mellan er. Tveka inte att fråga om du undrar något mer.

Flyttfirman har allt

Om du väljer att anlita en flyttfirma behöver du dessutom inte heller tänka på vare sig vem du ska låna som ett par extra muskler, eller vad du ska transportera sakerna i. Allt detta har de. De kommer att bära dina saker dit du önskar. De kommer även sedan att bära ut sakerna. Samt har de en transportbil de transporterar sakerna i. Deras bilar är ofta anpassade efter just att frakta varor. De har även i regel olika storlekar på sina transportbilar. De som arbetar inom flyttbranschen är också utbildade om hur de ska bära ömtåliga saker. De vet hur man både bär och fraktar exempelvis ömtåliga saker som ett piano. Med detta sagt kan du känna dig trygg med att lämna över ansvaret till flyttfirman. De hjälper dig att flytta dina saker från ställe till ställe.

Dags att flytta tunga saker?

11 nov 2020

Vill man ha hjälp att flytta pianot, kassaskåpet eller ännu större saker så är det tunghantering som behöver ordnas. Rätt utrustning och kompetens gör det tunga jobbet lätt som en plätt.

Tunghantering omfattar allt från flytthjälp av flygeln till större jobb som kräver speciella maskiner. När tunga tunga saker ska flyttas kan man behöva en kranbil och åkeri för att komma fram till rätt plats ibland. Har man investerat en stor summa i en ny värmepanna så vill man inte snåla in på installationen, det kan bli dyrt i slutändan.

Vid flytt av kassaskåp, piano eller liknande så använder man oftast bärsele och om så krävs maskiner. Även andra hjälpmedel kan behövas för att på ett säkert och korrekt vis flytta tunga föremål utan risk för skador, varken på objektet eller någons rygg.

Anlita proffs för de tunga jobben

När det kommer till att flytta stora, och ofta värdefulla, föremål så bör man inte vara dumsnål. Med rätt hjälpmedel och maskiner så kan man göra det på ett säkert vis. Att tappa pianot på tårna är ingen höjdare att råka ut för och skador som kan uppstå undviks genom att man anlitar proffs. Att göra detta behöver inte bli så dyrt och då har man även försäkringar som täcker alla eventualiteter som kan uppstå.

Något som kan ta flera dagar att göra manuellt kan ofta göras på en förmiddag med rätt utrustning för jobbet. Proffs finns att anlita så varför ta riskerna för onödiga skador? Läs mer om tunghantering på denna webbsida: https://www.tunghantering.nu 

Att bo där man trivs

16 okt 2020

Var är hemma? Där man bor är ett kort svar. Men ibland kan man behöva byta boplats för kärleken, jobbet eller av en annan anledning. Att flytta kan vara en process, men den går att underlätta!

Ett hem är där man bor. Det kan vara ett eget boende med en dörr att stänga. Kanske är man inneboende hos någon och har några få saker som är egna. Det finns lika många definitioner på vad ett hem är som det finns människor.

Ibland känns det som man hittat hem med en gång. Man bor tryggt där man bor. Efterhand sätter man sin prägel på bostaden med saker som betyder något. Bostaden finns där som en trygg och fast punkt medan livet pågår. Ett förhållande spricker, någon byter jobb och någon annan träffar en ny. Det finns många anledningar till att man byter bostad.

Glöm inte att rensa

Allt fler går i minimalistiska tankar om att äga färre prylar. Självklart finns det många som gillar att ha många saker runt omkring sig också. Kanske samlar man på något som tar plats och det skall man givetvis behålla. En flytt är dock det perfekta tillfället att fundera över alla saker man har.

Behövs det verkligen 5 kaffemått när man använder en kaffemaskin? Hur är det med de där gamla gardinerna i färgen man avskyr längst in i garderoben? Definitivt dags att avyttra dem. Att flyttrensa behöver inte vara en storrensning. Det är dock bra att fundera lite och ha en låda bredvid som kanske kan gå direkt till second hand-affären eller tippen.

Checklistor är ett bra tips!

Det finns mängder med bra checklistor på nätet inför flytt. Viktigt är att man säger upp sådant som el, vatten, värme och bredband/telefoni i god tid innan flytt, och beställer nytt till den nya bostaden. Se också till att fixa en bostadsförsäkring innan flytten. Även att ändra sin folkbokföringsadress hos Skatteverket är en viktig punkt att beta av.

Så kommer då den stora dagen för flytten. Allt löper på smidigt och plötsligt är allt på plats i nya lyan. Då kommer man på det! Flyttstädningen! Den är inget man orkar ta tag i när man är trött och sliten efter att ha burit kartonger. Att anlita någon som gör jobbet behöver inte bli dyrt då det går att använda RUT-avdrag. Boka flyttstäd i god tid, så det blir gjort innan det är dags att lämna nycklarna till gamla bostaden. Läs mer om flyttstädning på denna sida: flyttstädningikarlstad.se

Låt flyttfirman underlätta för dig

1 okt 2020

Vill du underlätta flytten? Att inte känna stress och press under en flytt är väldigt ovanligt, men det finns sådant som kan underlätta. Ett sätt är att boka flyttfirma som fixar allt åt dig.

När man flyttar är man ganska stressad och har händerna fulla. Det hade knappt räckt att ha dubbelt upp med händer, ändå hade stressen hunnit ikapp en. Det finns ett flertal olika vis du kan underlätta det på och ett sätt är att anlita en bra flyttfirma som du känner dig trygg med.

En flyttfirma kommer hjälpa dig att flytta dina saker utan att du behöver bära något själv. Du behöver inte ens vara där medan de jobbar. De bär ut dina saker och packar även in dessa i ditt nya boende. Flyttfirman har själv transport att flytta sakerna med, ännu en sak du slipper tänka på. Deras bil är dessutom ofta anpassad för att transportera stora grejer, så du behöver inte oroa dig över något.

Vem ska du anlita?

När du väljer flyttfirma är det vissa saker du bör kolla upp. Ring några olika firmor och be om en kostnadsfri offert, fråga också om det kan tänkas bli några extra utgifter utöver det redan bestämda. Något som även är väldigt viktigt att tänka på är att firman har en försäkring som täcker ifall något skulle hända. Att ha en god kontakt med flyttfirman ni anlitar är också att råda, då slipper ni eventuella missförstånd och kan få det rätt på en gång.

De flesta som jobbar med flyttar är upplärda hur de ska bära ömtåliga saker. Vilket ger en stor trygghet då du inte vill att något ska gå sönder. Kolla även upp hur det funkar med RUT-avdrag, det är ett visst avdrag i procent på den totala arbetskostnaden. De flesta företag erbjuder att man kan använda sig av RUT-avdraget.

Hur hittar du en flyttfirma?

Att hitta flyttfirma är ganska enkelt idag, du kan söka både på google och sociala medier efter olika företag. Ring gärna några olika flyttfirmor så du har några alternativ att välja mellan. Gå in och kolla deras hemsidor också och läs gärna deras tidigare recensioner. Då kan du enkelt välja bort om någon verkar oseriös eller någon du inte tycker känns bra för dig.

Kom ihåg att det inte alltid är priset som är det avgörande. Att hitta någon du känner dig trygg med är av största vikt.

När livet tar en ny vändning

9 sep 2020

Vi har alla varit med om att livet gjort en snabb vändning. Det kan vara ett förhållande som påbörjas eller avslutas av en miljon olika skäl. Ibland följer kroppsliga förflyttningar.

Idag är livet mobilt på ett helt annat sätt än det var för tidigare generationer. Få av oss kommer att bo på samma ställe hela livet ut. Förr flyttade vi till en annan gård i byn, eller en större lägenhet i samma hus. Det gör vi fortfarande! Men idag gör vi mycket mer än så. Vi flyttar från föräldrahemmet till ett studentboende under vår utbildningstid. Vi hittar ett jobb och flyttar till ett annat boende som passar bättre. Efter några år vill vi trycka på “paus” och resa eller arbeta och studera utomlands. Dags för nästa flytt. Så fortsätter livet. Flyttar sker av olika skäl, praktiska, känslomässiga eller nödvändiga. Uppbrott kan vara sorgliga eller glada.

Förändringar är naturliga

Alla slags förflyttningar och flyttar medför konsekvenser. En del av dem är väldigt konkreta medan andra processer är mentala och sker under ytan. Vanligen är detta utvecklande och ger erfarenheter av olika slag, goda och mindre goda. Lärdomar är de alltid. Vad gäller det praktiska är det ofta en del fysisk ansträngning inblandad. Där finns det däremot hjälp att få. Flytt ska inte betyda ohygglig stress med planering, upprätthållande av ett normalt vardagsliv och bärande av tunga möbler samtidigt. Ett bostadsbyte innebär planering på flera fronter oavsett. För den som redan hittat en ny bostad och fått den gamla såld eller uthyrd är situationen någorlunda enkel. Ändå måste tusen saker fixas.

Saker att göra och saker att lämna till andra

Alla vill veta att du flyttar! Skatteverket behöver ha reda på vad du befinner dig. Likaså de företag du är kund hos, dina vänner och din farmor och kanske lite fler i släkten. Ditt elabonnemang och din uppkoppling behöver sägas upp och flyttas till nya bostaden. Du behöver packa. Du behöver planera hur hemmet ska organiseras och inredas. Du behöver kanske ta ledigt från jobbet under flyttdagen och du behöver hjälp. Den sansade hemmansägaren tänker efter och inser att det är en fantastisk lättnad att ta hjälp av en flyttfirma. Vad kan de göra? Lite vad du vill faktiskt. Om du längtar efter ett långt och stressigt träningspass med möbelflytt och svintung nedbärning av soffor så finns inget som hindrar dig. Men om du hellre ägnar dig åt att fixa allt nytt så tar du hjälp.

Läs mer om flytt och relaterade tjänster hos Flyttfirma Peter Åkare AB

Ta hjälp av en flyttfirma

27 aug 2020

Att flytta är en väldigt stressful tid, men det finns saker du kan göra för att det ska bli enklare. Anställ en flyttfirma och flyttstädning. Du får då chansen att fokusera på viktigare saker.

En flyttfirma är till stor hjälp när man ska flytta, och verkligen en investering. Alla som har flyttat vet att det inte enbart är stressigt, det kan också vara svårt att göra själv. Detta speciellt om man inte har tillgång till en stor bil. Inte enbart måste du packa ihop hela ditt hem, du måste också flytta allt i huset, även stora möbler. Ofta måste man fråga familj och vänner om de kan hjälpa till under en helg att flytta, och sedan hyra en lastbil för att flytta allt. När du anställer en flyttfirma slipper du allt detta, istället kan du fokusera på ditt nya hem, och allt blir skött åt dig. En flyttfirma kan även hjälpa dig att packa om du väljer att detta ska ingå i dina tjänster.

Boka flyttfirman i god tid

Det är också viktigt att inte glömma bort att boka flyttfirman i tid, speciellt om du planerar att flytta under en helg eller sommaren. Det är ofta att en bra firma blir uppbokat tidigt, så undvik detta genom att boka den så fort du vet när du ska flytta. Innan du bokar en flyttfirma är det också värt att jämföra mellan olika flyttfirmor och se vad de kan erbjuda dig för pris. Vilka tjänster kan de erbjuda dig? Kolla även upp om de erbjuder en försäkring för flytten, vilket alla professionella firmor borde erbjuda dig. Kolla också upp vilka tidigare omdömen firman har fått från tidigare kunder.

Glöm inte bort flyttstädningen

Något annat som du helst skulle undvika när du flyttar är städningen, vilket också är väldigt viktigt när du flyttar. Om du flyttar från en bostadsrätt finns det ofta väldigt höga krav på hur städningen ska bli utförd. För att göra det enklare för dig och spara tid kan du därför anställa en städfirma som sköter städningen åt dig. En städfirma vet vilka krav som finns på en flyttstädning och de gör en storstädning av ditt gamla hem. Genom att anställa en flyttfirma och en städfirma kommer du att slippa det som är jobbigast med att flytta. Du kan istället njuta av att skapa nya minnen i ditt nya hem, och det helt utan stress.

Flytta utan att behöva städa

10 aug 2020

Bara lås dörren och åk iväg med flyttlasset till din nya bostad. När din gamla lägenhet i Västerås städas av en professionell flyttfirma vet du att jobbet blir snabbt och ordentligt gjort.

Det är inte fel att göra det lite enklare för sig, att fånga dagen och att inte stressa i onödan. Att lämna sin gamla bostad kan vara nog så stressande ändå. Därför är det bra att lämna bort flyttstädningen till andra, som har både tid och lust att göra den. Garanterat rent med flyttstädning

Den firma du anlitar för din flyttstädning i Västerås tar ansvar för att det blir riktigt rent och att det inte finns något att anmärka på. Det viktigaste är ju att du kan koppla av från ansvaret. Du behöver inte åka tillbaka och ta ett extra tag bakom elementen eller i golvbrunnen under badkaret. Allt det där är redan omsorgsfullt gjort av en professionell städfirma som har både effektivitet, rutin och de rätta redskapen. Är den nya hyresgästen ovanligt gnällig, är det städfirmans sak att hantera det.

Utnyttja dina möjligheter

Ta chansen att bara koncentrera dig på ditt nya boende, att packa upp och få det trivsamt där. När du anlitar ett seriöst rengöringsföretag för din flyttstädning, kan du utnyttja ditt RUT-avdrag för delar av arbetskostnaden för hushållsnära tjänster. När du tänker efter sparar du också tid och resekostnader, och du kan ha kvar den där semesterdagen som du annars skulle använt till städningen. Allt det nödvändiga, som till exempel golvtorkning, fönsterputs och grundlig rengöring av både badrum och kök ingår i flyttstädningen. Du kan glömma alla dammiga garderober eller döda insekter i lampkupan. Det tar andra gärna hand om, så att du slipper bekymra dig. Har du möjligheter, är det smart att utnyttja dem.

Miljövänliga rengöringsmetoder

När man själv är trött och utarbetad är det en härlig känsla att lämna ett oöverstigligt arbete i händerna på proffs. Smutsen som samlar sig i alla dolda skrymslen i ett hus måste bort, om inte annat så när man flyttar. Det man inte själv orkar ta sig an är mycket lättare för någon annan som är van och kan alla knepen. Ibland ser vi program på TV där städproffs enkelt blandar till en miljövänlig röra av diverse ingredienser som passar bra på ett visst material. Golv, fönster, träytor och porslin ska rengöras miljövänligt och skonsamt. Städfirman i Västerås är experter på flyttstädning. Låt dem göra jobbet.

Att flytta utan stress

10 aug 2020

Få händelser väcker så mycket positiva och negativa känslor som en flytt. Glädje och spänning inför ett nytt hem i en ny omgivning. Nostalgi och vemod för att lämna det trygga och invanda.

Ett eget hem. En trygg vrå och ett fort med omvärlden på utsidan. En plats där man kan slappna av och bara vara sig själv utan att bli sedd och bedömd av andra. Platsen där man sover och äter och är allmänt tråkig utan att någon bryr sig. Få människor stannar i samma omgivning ett helt liv. Livet rullar på och saker händer. Förhållanden börjar och slutar, familjen blir större eller mindre. Det blir dags att hitta en ny egen vrå och det blir dags att flytta. Flytt är ett genomgripande och stort projekt att ta sig an och egentligen är det förvånande att vi klarar av det så pass bra. Allt planerande och packande tar tid och kraft även om det för många är ett kärt arbete.

Läs mer om hur du kan få hjälp av en flyttfirma.

Den ytterst välplanerade flytten

Säkert finns det personer som flyttar i rätt tid och med full koll på allting. De har i tid valt vilka möbler och andra ägodelar som ska sparas eller slängas. De har ändrat adress hos skatteverket och berättat för alla andra var de kommer att hamna. De har skaffat arton triljoner flyttkartonger och packat allt enligt ett smart schema. De har hittat tidtabeller för kollektivtrafik och parkeringsplats för bilen. Deras el och övriga abonnemang flyttas över på rätt dag och allt fungerar. Sedan har vi resten av oss. Vi glömmer hälften och vi står alltid med femton plastkassar fyllda med “diverse” på flyttdagen. Våra “slängsaker” får åka med till nya hemmet eftersom vi inte kan bestämma vad vi ska göra med dem. Vi är vanliga människor helt enkelt.

En smartare planering

Vad vill vi ha? En mindre stressig flytt? En bättre organiserad flytt? En flytt utan fysiskt ansträngande moment? Jo, givetvis, och det ligger självklart inom det möjligas gränser. Allt går inte att lämna bort men en förvånande stor del av jobbet kan faktiskt utföras av någon annan. En flyttfirma kan ta sig an en stor del av alla moment. Du kan få hjälp med packning i godkända kartonger. Du kan såklart få hjälp med själva flytten. Starka personer med vana och utrustning bär ut dina möbler som verkar ha förvandlats till stenklumpar av det otympligare slaget. Vad ska då du göra? Sätta dig i bilen och åka till nya hemmet.

Hur man flyttar på bästa sätt

22 jun 2020

En flytt från en bostad till en annan är alltid mer jobba än man först tror. Vad ska man tänka på och vad är det som de flesta brukar missa vid en flytt? När ska man ta hjälp och vad kan man få hjälp med?

Det finns de människor som använder sig av listor till allt i sina liv. Det kan kanske ibland kännas som att det går lite till överdrift med alla dessa listor för stort och smått. Men när det kommer till exempelvis en flytt så är en välgjord lista en mycket god idé. Den kan göra att man lägger lock på stress och oro samt undviker att missa något som är viktigt. Börja med att gå igenom allt som används i hemmet som sophämtning, el, fast telefoni, bredband och alla övriga abonnemang och avtal. Om man äger sin bostad så ska den förstås först säljas, och om man hyr så ska hyresavtalet sägas upp. Man måste också ha en idé om vart man ska flytta såklart. Skriv ner allt detta och även vem som ska göra vad och när. Lägg in det i kalendern så kan man sedan koppla bort det ur huvudet.

Vad många missar

Även om man flyttat ett flertal gånger så är det några saker som man ändå har en tendens att glömma. Det kan vara något abonnemang, att anmäla adressändring till någon som sällan skickar brev eller hur länge det egentligen tar att flyttstäda. Man brukar även alltid börja med att ha för få flyttkartonger och det brukar sluta med packning i papperskassar eller andra plötsliga nödlösningar som tar längre tid än nödvändigt. En annan sak är att noga märka upp kartongerna så man kan hitta exempelvis osthyveln när man kommer fram till den nya bostaden.

Hjälp om man vill

Om man känner att man kanske vill ta hjälp av någon i en eller flera delar av flytten, så är det en bra idé att kolla upp det i god tid innan flytten. Vänner och släkt kan ha bokat annat och flyttfirmor har ju förstås sin mest intensiva period kring månadsskiftet och blir också uppbokade snabbt. Önskar man få hjälp med flyttstädningen så kanske det inte blir så dyrt som man kanske först trodde, med tanke på att det idag finns ROT- och RUTavdrag som kan sänka kostnaden på städning och reparationer till hälften av ordinarie priset.

Frågor och svar gällande flyttning

25 maj 2020

Hur anlitar man en flyttfirma och vad kan de hjälpa till med? Vad ska man tänka på när man flyttar och vad är viktigt när man anlitar en flyttfirma? Här kommer svar på olika frågor om flyttning.

Det kan vara en lång process innan man beslutar sig för att flytta, och när man väl bestämt sig så brukar de flesta i sina tankar redan vara i den nya bostaden. Men det kan vara en lång och ganska krävande väg dit, om man inte noga tänker igenom sin flytt. Och även om man flyttat många gånger så har man en tendens att förtränga hur lång tid och hur mycket det egentligen är som man ska tänka på. Det första man ska besluta sig för är om man ska utföra flytten själv eller om man ska anlita en flyttfirma. Möjligen kan det vara ett beslut som man kommer fram till längre fram i processen, men då ska man tänka på att flyttfirmor har det som mest hektiskt i månadsskiften så en bokning måste komma så tidigt som möjligt. Har man möjlighet så kan det vara klokt att tillfråga flera firmor och också be om offerter.

Hjälp med flytten

Företag som arbetar med flytt brukar ha flera olika möjligheter att välja bland, som endast förflyttning av bohaget eller även tunga flyttar, packning och städning. Det är också viktigt att man noga ser över ansvarsfrågan om något går sönder eller försvinner under själva flytten. Ett ordentligt kontrakt som beskriver tjänsten, ansvar och pris är att föredra. Vill man ändå sänka priset så kan man fråga vad som underlättar för dem och som gör att tiden som de lägger ner minimeras.

Från en bostad till en annan

I god tid innan man flyttar kan det vara klokt att gå igenom hela sitt bohag för att se vad man inte behöver, eller vill, ta med sig. Den utrensningen sparar inte bara tid och energi utan även pengar. Och kanske kan man också sälja saker och tjäna pengar. En adressändring ska också göras, och man kan göra den i god tid i förväg och datera den när flytten sker. Kanske är det även avtal som ska sägas upp, och det kanske måste ske så långt som tre månader i förväg. Så missa inte det. Det kan röra sig om tidningar, elektricitet, hemstädning med mera. Här finns pengar att spara om man är noggrann.

Hantera ömtåliga föremål i samband med flytt

7 maj 2020

Vid varje flytt kan man räkna med att ett antal ömtåliga saker måste hanteras. Här bjuder vi på några tips om hur du tar hand om dina känsliga saker när du ska flytta till ett hem. Först och främst är det fördelaktigt om du anlitar en firma som är erfarna flyttproffs – ,om du lämnar dina saker i händerna på amatörer utan några bra referenser så är risken stor att du kommer att bli av med saker du älskar. Här är en flyttfirma i Norrköping som garanterat inte slarvar med hanteringen av dina saker.

Ömtåligt material finns i de flesta hem

I de flesta hem finns det ett eller annat ömtåligt föremål. Det kan handla om skulpturer och olika former av konst som lyfter känslan i finrummet och har stort affektionsvärde. Glas, porslin, speglar, tavlor – vid en flytt är det extra viktigt att den typen av saker inte skadas och går sönder. Särskilt viktigt är detta förstås originalverk och annat som inte går att ersätta – vissa saker kan det finnas skäl att ta hand om själv i fall det skulle behövas. Viktigt är att den flyttfirma som du anlitat vet vad som gäller. Märk upp kartongerna med ömtåliga saker extra noga så att flyttgubbarna vet vad som gäller. Detta är mycket viktigt – inte minst om du vill att försäkringen ska gälla om något oförutsett inträffar.

Packa extra noga

Centralt är givetvis att ömtåliga saker packas extra noga inför flytten. En stor tavla som du värderar högt bör du skydda noga – minsta skada gör att konst tappar i värde på marknaden. För att vara säker kan du använda emballage av olika slag – varför inte en kombination av kartong, tidningspapper och bubbelplast. Om du dessutom kombinerar med en filt runt kartongen så kan du vara trygg i att samlarobjektet är väl skyddat när flyttbilen rullar iväg mot din nya adress. Samma metod är även bra att använda med speglar, se till att objektet är stadigt placerar i flyttbilen och inte kan studsa runt inuti kartongen.

Porslin och glas

De saker du har i köksskåpen räknas i hög grad som ömtåliga föremål. Glas, tallrikar, skålar och annat bör därför packas extra noggrant. Enklast gör man detta med tidningspapper, tar dessa slut så går det bra att stoppa in glas, muggar och kaffekoppar i strumporna, tyget ger bra skydd mot stötar, Praktiskt och enkelt!

Papperstallrikar skyddar porslinet

Har du många tallrikar? Köp en förpackning med papperstallrikar. Lägg sedan en papperstallrik mellan varje porslinstallrik. Trava upp dem (inte för många) och slå sedan tidningspapper runt, så får du ett litet skyddat paket som gör att du slipper skav och repor, Tallrikarna kommer inte att slå mot varandra heller. Till sist en påminnelse: Glöm inte att märka upp lådorna med ömtåligt material ordentligt innan du lämnar över bohaget till flyttpersonalen!

Ta hjälp med din flytt

1 maj 2020

Det finns många saker som man kan behöva hjälp med när man ska flytta. Oavsett om man har ett stort eller litet boende, så kan man ha mycket saker som man behöver lite hjälp med att flytta.

När man ska flytta till ett nytt boende och behöver ha lite hjälp av någon som kan assistera en lite i allt flyttkaos, så kan man ta hjälp av en flyttfirma i Södertälje. En flyttfirma har alla möjliga olika transporter att erbjuda och vill gärna hjälpa er med både den lilla och den stora flytten. Vad gäller tyngre saker och möblemang är de även behjälpliga med den sortens transporter. De kommer och bär ut era möbler, och kartonger som ni har packat, för att sedan skjutsa iväg alla grejor till den nya bostaden. Det kostar några slantar och kan svida lite i plånboken att ta in den hjälpen när man ska flytta. Man vill försöka klara det mesta själv, men om man vill spara på sin tid, och framför allt sin kropp, så kan det vara smart att ta hjälp med flytten av en professionell flyttfirma.

Reducerad stress och ökad tid till annat

Genom att ta den hjälpen som en flyttfirma erbjuder så kan man få ökad tid till annat som är viktigt. Kanske behöver den gamla bostaden städas ur innan nycklarna får ny ägare, och man vill kanske även handla lite nya saker som möbler, tapeter och inredning till den nya bostaden som man ska flytta till. Det finns gott om saker att lägga sin tid på istället för att behöva flytta allt sitt bohag, så låt flyttfirman göra den biten åt er istället. Stressen ni känner inför flytten minskar, och ni får lugn och ro till att göra det ni vill istället. Det roligaste av allt är väl ändå att få packa upp allting i den nya lägenheten sedan, eller hur?

Med hjälp av erfarenhet och rutin

En sak som är positiv med att ta in den här typen av hjälp är att dessa människor, som har det som sitt arbete att flytta saker åt andra, har kommit att bli väldigt rutinerade och effektiva på sitt jobb. Det skulle nog antagligen ta dubbelt så lång tid för er om ni skulle bära, köra och flytta allting själva. De har fått rutin på det hela och har stor vana av alla typer av flyttuppdrag, så de kommer att göra jobbet snabbt, smidigt och enkelt. Vi skulle rekommendera denna sida: https://www.flyttfirmasödertälje.nu

När livet tar nya vägar

25 apr 2020

Är du lite flyttsugen och känner att det är dags att dra upp bopålarna och hitta sig något nytt i livet? Har du precis separerat och behöver flytta allt pick och pack? Vill du byta boplats?

Plötsligt är det dags att bryta upp och du vet inte hur det ska gå till. Det är kort om tid och allt ska packas, lådor fixas och emballage anordnas. Du kanske helst av allt vill fly undan och önskar att någon annan tar hand om alla flyttbestyren åt dig. Att packa själv kan kännas tungt eller lätt. Det kan vara olika anledningar till att behöva packa ihop sitt bohag och flytta till en ny plats. Väntar nya spännande livserfarenheter runt hörnet kan det kännas lustfyllt att flytta. Är det av andra orsaker som har att göra med tråkiga uppbrott kan det kännas mer betungande. Ibland är du mitt i livet och är full av tillit till att allt kommer gå bra. Andra gånger kan du ha mist jobbet och behöver flytta till en annan ort där det finns mer arbete.

Annat än flytten att tänka på

Oavsett anledning till flytt är det mycket som ska tänkas på inför själva avfärden. Det finns en mängd avtal som måste sägas upp. Ibland behöver du göra det flera månader innan det är dags att dra vidare. Lika viktigt är det väl att komma ihåg att starta upp nya abonnemang och avtal på den nya platsen du ska till. Är det inom Sverige brukar det ändå lösa sig bra, men ska du utomlands kan det finnas andra regler du behöver känna till. Bästa är att ta reda på så mycket som möjligt i god tid och därefter göra upp en tidsplanering. En stor komihåglista dag för dag med det som behöver fixas.

Tunga grejer

Hör du till dem som gillar att spela piano kanske du har ett sådant som ska flyttas. Det gör man ju inte så lätt själv och som tur är kan man hitta firmor som specialiserar sig på tunga lyft. De har bärselar, kranar och andra hjälpanordningar för att slippa ha sönder ryggar eller andra vitala kroppsdelar. Helt perfekt för dig som inte klarar sådant själv och inte har de starkaste kompisarna i kvarteret. Men det kan vara tungt med den allra lättaste möbel för den som är krasslig eller sjuk, gammal eller på annat sätt har svårt att bära. För dig finns det också bärhjälp att få. Vi rekommenderar att läsa mer på denna sida: https://www.flyttfirmaeskilstuna.se/

Behöver du flyttstädning i Linköping?

14 apr 2020

Bor du i Östergötland och ska snart flytta till ditt nya boende? Behöver du hjälp med städning i samband med flytten? Du kan boka flyttstädning i Linköping. De tar hand om allt åt dig.

När man ska till och flytta från sitt nuvarande boende, oavsett om det är ett hus eller en lägenhet, så kan man komma att behöva lite hjälp. Hela hemmet ska packas ned i kartonger, det tar tid och det är inte kul att göra. Roligare är det väl att packa upp sedan i det nya hemmet, eller hur? Man kan ta hjälp av en vän som hjälper en att packa så går det lite snabbare, särskilt om man bor ensam och inte har någon familjemedlem till hjälp när det kommer till packning och flytt överlag. Men sedan då, efter att alla kartonger är packade och utburna? Alla möbler är flyttade och kvar finns bara en smutsig och ostädad lägenhet? Då kan man hyra in en städfirma som flyttstädar hemmet, så man slipper göra det själv.

Städar rent så att du slipper

Ja, precis så. En städfirma flyttstädar din lägenhet eller ditt hus så att du slipper den biten. Det kostar naturligtvis en slant, men det är så väldigt mycket värt det i slutändan. Man har packat och flyttat i vad som känns som en oändlighet, då kan det faktiskt vara väldigt skönt att slippa slutstädningen. En städfirma kommer och tar hand om allt grovstäd och finslip efter att ni har flyttat ut. De städar rent precis överallt, även där du själv kanske aldrig ens städat tidigare. De drar fram spis, kylskåp och badkar och städar rent varenda fläck. Och skulle något missas så lämnar städfirman garanti.

Städtjänster

De flesta städfirmor brukar erbjuda flyttstäd. Annars finns det gott om firmor som är specialiserade på just detta. Kika runt lite på nätet och se efter vad som finns att tillgå i just er kommun eller stad. Behöver ni flyttstädning i Linköping till exempel, så finns det en hel del att välja på. De tjänster som ingår i flyttstädningen kan variera från firma till firma, men kolla upp det innan ni bokar, för att vara helt säkra på att ni får det ni är ute efter. Allting gås igenom i en tom och utflyttad bostad. Lister, dörrfoder, kakelplattorna i både badrum och kök, ja allting storstädas helt enkelt så att nästa hyresgäst slipper och så även ni. Vi rekommenderar denna hemsida: https://www.flyttstädninglinköping.biz

Hur betalar man flytthjälpen?

13 apr 2020

Att flytta för egen maskin och utan professionell hjälp från en flyttfirma är ett projekt som kräver god planering. Minsta miss kommer att förskjuta tidsplanen och göra att man får svårt att hinna med sig. Allt detta kan i sin tur leda till att man tvingas fuska sig igenom det avslutande momentet i form av flyttstädningen.

Många skulle tjäna på att sätta sig ned inför en flytt och verkligen anstränga sig gällande planeringen. Har du tillräckligt med kartonger - är dessa av god kvalitet? Har du ordnat med flyttbil - får du köra den, och hur mycket rymmer den? Har du större möbler - går de att få in i hissen eller kan du skruva isär dem i mindre delar? Ju noggrannare man är vid sin planering, desto roligare blir flytten.

En fruktkorg kan komplettera pizzan

Man klarar den dock inte ensam. Man måste ha hjälp och det är här goda vänner och familj kommer in i bilden. Det är vid en flytt man verkligen lär sig att uppskatta sina vänner och det är då man inser att man har ett skyddsnät som fångar upp en. Frågan är vad man ska kunna förvänta sig av sina vänner - hur mycket kan man begära i samband med en flytt och vad ska man ge för ersättning? Vi har samlat några punkter som kan ge lite vägledning i detta:

  • Du ska göra mest själv. Har du någonsin deltagit i en flytt som är illa förberedd så vet du också vilket projekt det är. Det är rent av oförskämt mot de personer som offrat en del av sin lediga tid att inte ha gjort klart det som är möjligt att göra. Det innebär att alla kartonger ska vara packade och redo att bäras. Det innebär att större möbler ska vara isärskruvade och det innebär att du även ska ha burit ner - förutsatt att du bor i en lägenhet på en högre våning - de saker som ska flyttas till bottenvåningen. Börja packa i tid och gärna under den vecka som föregår flytten. Du kan inte begära att någon ska stå och packa ner dina saker i kartonger.
  • Flyttpizza eller fruktkorg? Flyttpizzan är rätt given och den ska liksom finnas där tillsammans med några flyttöl. Detta är dock efter att flytten är utförd och då bilen är återlämnad. Under tiden flytten fortlöper behöver alla energi och här är en fruktkorg en bra lösning. En fruktkorg - eller en fruktlåda - går idag att få via fruktbud och det handlar inte om några större summor eller någon större ansträngning. Du kan fylla i via nätet och få en komplett fruktkorg med kvalitetsgranskad frukt levererad i samband med att flytten börjar. Ha en termos kaffe till hands och bjud på lite energirik frukt: så klarar alla av en flytt utan att vackla! Pizzan ska som sagt också finnas redo. Se till att ha beställning klar redan vid ankomst till den nya bostaden. Öl - och annan dryck - bör också finnas redo och väl kyld.

← Äldre inlägg