Egentligen så har frågan i rubriken bara ett svar. Det som förväntas av dig som flyttande är att du är ute ur bostaden i tid och att denna är kliniskt ren. Mer än så krävs inte. Frågan borde istället har varit ställd enligt följande: varför misslyckas så många med med sin flytt? Här menar vi inte att många personer inte hinner flytta ut sina saker på det överenskomna datumet – vi menar att väldigt många misslyckas med att städa ur sig.
Något som brukar ge dem en liten ekonomisk knäpp på näsan och en läropeng i form av en räkning från de nya ägarna till bostaden. För; det är nämligen så att man – om inget annat sagts mellan köpare- säljare – måste genomföra en flyttstädning innan man lämnar över sin nyckel och att de nya ägarna har rätt att kräva pengar om detta inte skett – eller om den är undermålig.
Kort sagt; kommer man till en ny bostad och upptäcker att det inte är städat – ja, då kan man anlita en städfirma – som rycker ut akut och som därmed kostar mycket mer pengar än vad de gör ordinarie – för städning varpå man skickar räkningen till den som misskött sina åtaganden.
Anlita en städfirma för din flyttstädning
Lösningen? Ja, det finns två vägar att gå. Den första kräver att man helt enkelt planerar lite bättre. Man måste avsätta tid för sin flyttstädning och här vill vi uppmana till att minst en dag bör avsättas. En flyttstädning är ingenting som sker lite på måfå. Du kan inte förvänta dig att gå ett varv med dammsugaren, torka av i diskhon och rengöra toaletten och därefetr få tummen upp från de som står redo att flytta in. Nej, om vi nedan radar upp några av de saker som ingår så kan vi också ge en tydligare bild av varför vi menar att man bör viga en dag i ren tid för denna viktiga städning.
- Kyl och frys rengörs – frysen frostas ur.
- Fläkten ska vara fri från fett och matrester
- Spis och ugn ska vara ordentligt rengjorda; något som även gäller baksidan. Invändigt i ugnen kräver stor omsorg och särskilt glaset behöver en riktig genomkörare.
- Badrummet; här ska allt vara skinande rent. Dusch/badkar, kakel, klinkers, kranar, toalett (givetvis), tvättmaskin. Även golvbrunnar och avlopp måste rensas.
- Fönster ska putsas.
- Garderober ska städas ur och rengöras.
- Lister, hyllor och skåp ska torkas av.
Där har vi några av de saker som förväntas vara rengjorda och som alla kan se så är det projekt som tar både tid och kraft. Vår andra lösning är mer handfast och enkel och enligt följande: anlita professionell hjälp. Idag kan du använda rut-avdraget för din flyttstädning och är du ute i god tid så kan du även vända konkurrensen till din fördel. Kontakta flertalet städföretag, begär in offerter och ställ dessa mot varandra. Det behöver inte bli så dyrt som många verkar ta för givet. Det är dessutom något som definitivt förhindrar att man drabbas av den räkning som vi nämnde ovan.
Vilket alternativ du väljer är naturligtvis upp till dig – se bara till att din flyttstädning verkligen sköts på ett korrekt sätt.
Andra inlägg
- Flyttfirma i Sölvesborg – för en smidig flytt
- Hyllställ är en smart lösning för alla lager
- Flyttfirma i Göteborg som förenklar din vardag
- Flyttfirma Trelleborg - så hittar du rätt
- Anlita en flyttfirma i Stockholm för alla typer av flyttar
- Så får man fatt i en takläggare i Stockholm
- Så hittar du rätt mäklare i Strängnäs
- Allt fler flyr Stockholms innerstad och vänder sig till mäklare i Sollentuna
- Prisvärd och pålitlig flyttfirma i Stockholm
- Effektiva Flyttjänster på Södermalm – Enkel och Smidig Flytt med Flyttfirma